Linnasmäki Oy vill erbjuda sina gäster en upplevelse där hållbar utveckling omfattar hela verksamheten och är en naturlig del av det dagliga arbetet. Vi är engagerade i att förebygga och minska vår verksamhets miljöpåverkan och arbetar aktivt för att främja hållbarhet. Fyrfaldig hållbarhet har lyfts fram som kärnan i vår organisations strategi.
Vi minskar vårt koldioxidavtryck (ekologisk hållbarhet). Vår största direkta miljöpåverkan kommer från energi- och vattenförbrukning – och därför är våra kunder också våra viktigaste partners i strävan efter rimlig användning och konsumtion. Vi strävar efter att minimera avfallsproduktionen och förbättra sorteringen. Vi använder 100 % förnybar el, miljövänliga produkter och resurseffektiv teknik. I våra inköp prioriterar vi ekologiska och miljömärkta säsongsprodukter och livsmedel. Vi minimerar matsvinn. De rengörings- och tvättmedel samt mjukpapper vi använder är miljömärkta.
Vi arbetar för social hållbarhet i vårt område för både vår personal och våra kunder. Social hållbarhet börjar med att behandla människor jämlikt och rättvist. I vår verksamhet främjar vi transparens, rättvisa och tar itu med missförhållanden, utnyttjande eller trakasserier som vi upptäcker.
Vår företagsmiljö är säker och risk- och krishantering har beaktats i vår verksamhet. Vi utbildar vår personal systematiskt. Vi kommunicerar om våra hållbara utvecklingsåtgärder till både vår personal och våra kunder för att öka miljömedvetenheten och engagemanget. Som arbetsgivare och företag agerar vi ansvarsfullt (ekonomisk och social hållbarhet).
Linnasmäki Oy vill vara i framkant med att skapa en hållbar turistindustri och inspirera andra aktörer, kunder och personal att delta i hållbar utveckling. Vi hämtar inspiration från vår egen historia och finsk kultur för att skapa saker som vi hoppas ska ge våra kunder glädje, rekreation, vila, minnen och något att berätta vidare (kulturell hållbarhet).
I Åbo, den 5 december 2024
Jukka Hautala, verkställande direktör, Linnasmäki Oy







