FAQ - Ofta ställda frågor

Vilka är klockslagen för check-in och check-out?

Under sommarperioden (1.6–31.8) är tiden för check-in kl. 14 -21.30 i såväl hostellet som hotellet. Under andra tider önskar vi att ankomsten sker innan receptionen stängs, dvs. före kl. 15.30. Efter incheckningen kan man gå till rummet med nyckel vid vilka tider som helst.

Naturligtvis lyckas också tidig check-in beroende på vår bokningssituation. Check-in utanför våra öppettider, dvs. sen incheckning lyckas också utmärkt. Var vänlig meddela vår reception om saken gärna redan i bokningsskedet.

På hostellet sker check-out före kl. 10 och i hotellet före kl. 12. Även senare check-out är möjlig beroende på vår bokningssituation. Var vänlig förhör dig vid behov om saken med vår reception.

Kan man anlända för övernattning när receptionen är stängd?

Utan vidare lyckas incheckning även utanför receptionens öppettider. Men kom ända ihåg att meddela vår reception om saken gärna redan i bokningsskedet.

Här Här hittardu anvisningar för senare ankomst.

Var kan man parkera bilen?

Linnasmäki har gott om avgiftsfria parkeringsplatser. Parkeringsområdet är upplyst och övervakat med kameror, men bilen är ändå helt på kundens eget ansvar. På vintern finns det för kunderna några eluttag för uppvärmning av bilen.

Hur skiljer sig hostellet från hotellet?

På hostellet betalar du bara för de tjänster, som du behöver. I Linnasmäki ingår lakan och handdukar i hostellets pris. Alla våra hostelrum har eget badrum med wc och en del av rummen har också tv. Vår rikliga bufféfrukost ingår inte i logipriset, men man kan naturligtvis köpa den skilt för sig i vår reception/vår matsal till ett pris av 7€/vuxen och 3,50€/barn (4-12 år).

I varje logivåning står det dessutom till gästernas förfogande ett fullt utrustat kök samt ett sällskapsrum med tv.

Mer information om hostellen hittar du på Finlands Hostelförenings sidor (bara på finska, engelska och tyska).

Får man ha sällskapsdjur på rummet?

Linnasmäki hälsar också alla sällskapsdjur varmt välkomna. Antalet rum för sällskapsdjur är begränsat, så kom ihåg att meddela om saken redan när du gör din bokning. För sällskapsdjur debiterar vi en särskild avgift på 20€ / rum / vistelse.

Hur ska jag gå till väga, om jag har tidig avresa?

Vi ber dig meddela vår reception på förhand om du har tidig avresa, så att vi kan ge råd hur du ska lämna tillbaka nyckeln.

Kan man lämna bagage i förvaring?

Det är klart att det finns förvaringsplats för bagage. Vår reception hjälper gärna i saken.

Får minderåriga bo på Linnasmäki?

Även minderåriga är välkomna att logera hos oss, men vi behöver ändå muntligt/skriftligt fritt formulerat samtycke av vårdnadshavaren.

Hur ska jag gå tillväga, om jag tappar bort rumsnyckeln?

Vår reception ska omedelbart meddelas om saken. Om det sker utanför vår receptions öppettider, ber vi dig ringa till THV-Turvapalveluts Larmövervakning 02-284 6999, av vilken du kan beställa avgiftsbelagd öppning av dörren.

Går det an att bli fakturerad?

För fakturering i efterhand behöver vi information om saken gärna redan i bokningsskedet. Av företag kräver vi också FO-nummer. Vårt faktureringstillägg är 5€/faktura. I regel godkänner vi inte fakturering i efterhand av privatpersoner eller utländska företag.

Hur ska jag gå tillväga om jag vill avbeställa min bokning?

Det går bäst att avboka via samma kanal, via vilken bokningen ursprungligen har gjorts. I oklara fall ber vi dig kontakta vår reception så att vi kan ge råd om hur du ska göra avbokningen. Avbokningar kan i regel skötas avgiftsfritt före kl. 18 dagen före ankomstdagen, såvida annat inte avtalats (gruppbokningar).

Vad är Hostelkortet?

Med ett International hostelkort samt ett kort av en medlemsorganisation i Hostelorganisationen får du 10 % rabatt på alla hostelpriser. Du kan köpa ett mobilhostelkort över nätet på Finlands Hostelförbunds sidor. Med hostelkortet får du också många andra förmåner i Finland. Här hittar du de aktuella förmånerna.

Finns det kafé eller restaurang i Linnasmäki?

I Linnasmäki finns både ett kafé och en beställningsrestaurang. Kaféet är i regel öppet vardagar kl. 8-14.30 och i restaurangen serveras lunch vardagar kl. 11–13 (övriga måltider på beställning). På sommaren finns det kaféförsäljning i samband med receptionen också på kvällen och i hotellets aula finns en läskautomat.

Var finns närmaste bankautomat och butik samt restaurang?

Den närmaste butiken (ca 1 km) är Tammerforsvägens Prisma och där finns också en Otto-automat, apotek samt Hesburger.

Närmaste restaurang är Orikedon Taverna, på bara 400 meters avstånd.

Var får jag reda på vad för evenemang/aktiviteter det finns i Åbo?

Nästan alla evenemang, sevärdheter och aktiviteter i Åbo och de närliggande kommunerna återfinns på VisitTurku egna sidor. Vår reception står gärna till tjänst och ger besökstips, hjälper med eventuella biljett-/restaurangbokningar samt genom att svara på frågor. I vår reception får du också aktuella broschyrer och kartor.

Dagliga händelser i Turku under sommaren

Kulturvandring i Åbo Kulturvandring i Åbo

Vilket är det behändigaste sättet att ta sig till centrum?

Man kommer behändigt till centrum med bussarna 14, 15, 22 och 22A. Resan tar ca 15 minuter i anspråk och tidtabeller hittar du i vår reception. Det är ändå bara drygt 4 km till centrum och det är angenämt att bege sig dit även till fots längs den vackra rutten längs ån. Sommartid kan man cykla med hyrcykel.

Hur kan jag beställa taxi?

Åbo taxi har numret 02 10041. Vår reception hjälper gärna att beställa taxi mot en ersättning på 2 €.